Sunday, April 29, 2012

SAYANGILA KEDUA ORG TUAMU...

Assalamualaikum...jam lbih kurang 1330hrz (Sabtu).sedang aku menunggu bas untuk balik k kpg Felda Mempaga, di Stesen Bas Bentong, dtg seorang Pak Cik yg umurnya lingkungan 80 @ 90 an mcm tu...aku tgk Pak Cik tu terketar-ketar jlnnya smbil bertongkat dan membawa satu 'jabir rokrak'(plastik)yg menga dungi kain pelikat n kain2 lain dtg k arahku....bl smpai je kt aku die tanye "jam dh pukul brape?"(pertanyaannya hampir x ku dengar kerna hanya sekadar nafas dan mlutnya sje yg bergerak), nmun dgn pertolongan Allah SWT, @ku dpt menangkap pertanyaanya....selepas aku mnjwab jam pkul 1.36, die berlalu pergi...dlm aku duk 'ralik' duk main galaxy tab ku, Pak Cik tu dtg blik k arahku n tanye bas kat depan aku nk k mn?, aku jwb bas nie nk k Mempaga, n dr situ die mula la bercerita yg anaknya jji nk amik die kt situ, tp x dtg2 pon..aku tnye die smaada die da no fon anak tak tuk aku call anknya, dgn terketar2 die ambil kertas kt dlm poket bjunya n belek satu2...amat sedih kerna dlm lipatan 2-3 helai kertas yg dikeluarkan tu, terselit satu not RM1...(Dlm atiku terdetik ' Adakah Pak Cik nie hnya ada itu je dlm poketnya utk dibekalkan)....trus rs sebak menyelubungi atiku....skejap2 pak cik melilau matanye dgn harapan die akan nmpak anaknye dtg....tp semua 2 hnya tgl harapan....die pn kembali membelek kertas d tanganya sambil ku mencuri2 nengok kt kertas 2...tp tiada sebarang no tel....dia mmsukkn kmbali kertas td k dlm poketnye...dia
ckp ank pak cik peguam kt sini..aku just menganggukkn kpla je...die tanye aku kije kt mn, aku ckp kt kl...die pn ckp yg anknya pensyarah n cam2 lg la...betapa sdih ku rskn kerna ank2 yg hebat2 semuanya, tp membiarkn seorg ayah terkontang-kanting dengan kesihatan yg x brape elok...die kembali k bangku n merenung bas yg brada d dpannye...xbrape lme lpas 2 dia bgn blik dan pergi k arah jln utk mlihat kdtgn anknya..tp hampa dan kembali semula k bangku...aku bratur utk naik bas kerna bas k kpg ku akn bergerak x lme lg...aku mengintai mlalui cermin bas, pak cik tu skali lg bgn n mlakukan perkara yg sm..begitu ku rasakan sedih n sebak skali melihat seorg ayah yg setia dgn jji anknya n menanti anknya yg entah tiba @ tak...basku bergerak n pak cik tu hlang dr pandanganku...spnjng perjlnan aku memikirkn smada anknya dtg @ pak cik msih setia menunggu???ape la yg berlaku slps itu???hanya ALLAH SWT shj yg tau...

Moral of the story : JGNLAH SAPE2 SAJE YG BERADA KAT TAS BUMI ALLAH NIE INGT BLA DIA DH BERJAYA, LUPE AKN KEDUA ORG TUA...IF KEDUA ORG TUA XDA, XDANYA KITA KAT TAH DUNIA NIE N INGT LA BAHAWA ALLAH ITU MAHA ADIL N SAKSAMA...KU MOHON PADA- MU YA ALLAH, BUKAKANLAH PINTU HATI ANK PAK CIK TU UTK DTG DAN TERIMA KEADAAN AYAHNYA SEADANYA...USAHLAH MALU AKN KEADAAN ORG TUA KITA....anggapla mereka spt ank2 kcil yg selalu mendambakn n memerlukan perhatian n kasih sayang...AKU SAYANG SANGAT2 MAK N ABAH W/PUN ABAHKU, ABAH TIRIKU...

No comments:

Post a Comment